Ogrlica „Gral“ (masa za modelovanje, akril, koža, 75 cm)
Autor: Nadica Janić
Ogrlica „Gral“ (druga strana medaljona, 3x4 cm)
“U svim ezoterizmima, Gral je sam vitalni princip, tajna nad tajnama. Pojavljuje se kao duboka krv u zelenoj posudi. Za zapadnjačke alhemičare to je krv zelenog lava koja je zlato, ali ne zlato običnog čoveka već mudraca. U kineskoj filozofiji i medicini to je ne manje tajnovita krv zmaja. To je i Gral, smaragdna ili kristalna zelena posuda u kojoj je krv otelovljenog boga, gde se sjedinjuju pojmovi ljubavi i žrtve kao uslovi obnove koju izražava svetleća zelena boja posude.
Nema sumnje da se srednji vek, u tom mitu, nadahnuo najezoteričkijim tekstovima Novog zaveta. Sveti Jovan u Otkrivenju ovako opisuje svoje viđenje vrhovnog Boga, koje je, kao i Jezekiljevo viđenje, epifanija svetlosti, bez oblika i lica: I onaj koji što seđaše bijaše po viđenju kao kamen jaspis i sard, i oko prijestola bješe duga po viđenju kao smaragd. Od toga viđenja smaragda verovatno potiče Gral; on obuhvata, on je posuda, žensko. Abožanska svetlost, koju sadrži kao samu suštinu božanstva, dvostruko je u jednom, istovremeno zelena kao jaspis i tamnocrvena kao karneol.
Jezik simbola koji je istovremeno živ i ezoteričan kao zeleni jezik ne može se naučiti. On se otkriva a posteriori kao stvarnost koju je svako uvek nosio u sebi, i pokazuje do kog stepena ljudsko biće može biti istovetno u svojim osetima i u svojim prirodnim izražajima. Astečki iscelitelji, da bi iscelili grudne bolesti, izgovaraju ovakvu invokaciju: Ja Sveštenik, Ja Gospodar čarolija, ja tražim zelenu bol, ja tražim riđu bol. Nekoliko vekova kasnije Van Gog će napisati: Nastojim da crvenom i zelenom bojom izrazim zastrašujuće čovekove strasti (Pismo Teu). Svetom Jovanu Krstitelju, astečkom svešteniku i Van Gogu zajedničko je samo jedno: nadahnutost.''
Priredila: Nadica Janić
Literatura:
J.Chevalier - A.Gheerbrant, REČNIK SIMBOLA
Нема коментара:
Постави коментар